Uporabniška izkušnja je bistvena za privlačnost javnega prevoza. Potniki izbirajo zanesljive, hitre in preproste rešitve, cenijo pa udobje in kakovostno izkušnjo. Uspešni primeri povezovanja vlakov in koles na Nizozemskem kažejo tudi, da multimodalnost močno izboljša učinkovitost javnega prometa. Za dolgoročne spremembe sta ključna strateško načrtovanje in prilagajanje sistemov potrebam uporabnikov.
V organizaciji Veleposlaništva Kraljevine Nizozemske v Sloveniji, IPoP – Inštituta za politike prostora in Ministrstva za okolje, podnebje in energijo je v sredo, 26. marca 2025, v Centru Rog potekala konferenca Fast Forward Towards Sustainable and Friendly Mobility – Accelerating the Transformation of Public Transport. Namen dogodka je bil izmenjava znanja in izkušenj med Slovenijo in Nizozemsko na področju organizacije, komunikacije in digitalizacije javnega potniškega prometa ter načrtovanja učinkovitega intermodalnega potniškega prometa.
Potrebujemo pametno preobrazbo prometnega sektorja
Prometni sektor je eden od največjih povzročiteljev podnebnih sprememb in edini sektor v Evropi, v katerem emisije toplogrednih plinov še vedno naraščajo. Na ravni Evropske unije je približno četrtino vseh izpustov CO2 iz prometa, na Nizozemskem slaba petina, v Sloveniji pa kar tretjina in so tudi največji vir izpustov. Prav tako je promet eden največjih porabnikov energije. Na ravni Evropske unije je njegov delež v končni porabi okoli 28 %, na Nizozemskem dobrih 18 %, v Sloveniji pa kar 41 %.
Johan Verboom, ambasador Kraljevine Nizozemske v Sloveniji je v svojem otvoritvenem nagovoru poudaril, da si »Slovenija in Nizozemska delita ambiciozen cilj – doseči podnebno nevtralnost do leta 2050, Za uresničitev te vizije moramo sprejeti odločne ukrepe v vseh sektorjih, zlasti v prometu. Nizozemski javni prevoz sistem je multimodalen, saj povezuje vlake, avtobuse, souporabo prevoznih sredstev ter rešitve za zadnji kilometer, kot je izposoja koles in e-skirojev. Od leta 2017 vsi nizozemski električni vlaki delujejo na zeleno energijo, od letos naprej pa morajo biti vsi novi avtobusi brez emisij.«
Na globalni ravni Nizozemska vodi pobude, kot je globalni memorandum o soglasju (MoU) za tovornjake in avtobuse brez emisij, s ciljem doseči 100 % prodajo do leta 2040 in vmesni cilj 30 % do leta 2030. Na lanski konferenci COP27 so prav tako dali pobudo za usposabljanje 10.000 strokovnjakov za aktivno mobilnost. Verboom je Slovenijo povabil, da se pridruži tem pobudam.
Da bi čim bolj zmanjšali vpliv prometa na okolje, družbo in naravne vire, moramo izbrati pametnejše rešitve in preobraziti prometni sektor. Dobro zasnovan in učinkovit sistem javnega potniškega prometa je v središču te preobrazbe. Zato je v svojem nagovoru Minister za okolje, podnebje in energijo, Bojan Kumer, povedal: »Javni prevoz je temelj sodobne in pravične družbe. Izboljšanje javnega prevoza ni le prometna politika, temveč tudi okoljska in socialna politika.«
V Sloveniji v zadnjih letih pomembni premiki za razvoj javnega potniškega prometa Darko Trajanov, generalni direktor Direktorata za prometno politiko na Ministrstvu za okolje, podnebje in energijo, je poudaril, da smo po letih zastoja v zadnjem času v Sloveniji naredili pomembne korake za izboljšanje javnega potniškega prometa. »V javnem potniškem prometu smo imeli in še imamo mnogo izzivov, a ministrstvo je v zadnjih letih izvedlo vrsto ukrepov za njegovo izboljšanje, od sprejema zakona o upravljanju javnega potniškega prometa, ustanovitve Družbe za upravljanje javnega potniškega prometa, prek novih vrst vozovnic in novih koncesijskih pogodb z izvajalci. Zahvaljujoč vsem naporom se je po pandemiji COVID-19 število potnikov na avtobusih in vlakih v Sloveniji vrnilo na ravni pred pandemijo hitreje kot drugod in še naprej raste.«
V naslednjih letih sledi razvoj v smeri integracije urnikov avtobusov in vlakov, izboljšave digitalnih storitev vključno s pripravo skupnega portala za potnike in nakupa ter validacije vozovnic ter pospešen prehod na okolju alternativne oblike energije. Izzivi ostajajo povezava državne in mestne ravni javnega prevoza ter pomanjkanje delovne sile, dvig stroškov izvedbe del in storitev ter negotova prihodnost financiranja.
Nizozemska učinkovito povezuje različne oblike prevoza
Nizozemska je že vrsto let vodilna na področju razvoja rešitev za trajnostno mobilnost. Načrtovanje prometa temelji na učinkovitosti, inovativnosti in povezovanju. Ključna značilnost nizozemskega javnega prevoza je njegova multimodalnost, ki nemoteno povezuje tako različne načine javnega prevoza, predvsem vlake in avtobuse, kot tudi kolese, e-skiroje in souporabo avtomobilov ter tako zagotavlja nemoteno potovanje tudi na ‘prvem in zadnjem kilometru’. Sistem omogoča potnikom dostop do informacij v realnem času, hkrati pa se nenehno izboljšuje na podlagi povratnih informacij uporabnikov, kar javni prevoz ohranja zanesljiv in uporabniku prijazen.
Potniška izkušnja je ključ za privlačnost javnega prevoza
Konferenca je v prvem delu odgovorila na izzive v zvezi z izkušnjo potnikov v javnem prevozu, pri čemer se ni omejila le na temeljne pogoje za učinkovit javni prevoz, kot sta varnost in točnost, temveč je raziskovala tudi motivacijo in vključevanje povratnih informacij potnikov ter pomen ažurnosti in uporabnosti informacij o potovanjih. To je bilo posebej pomembno za udeležence konference, ki se ukvarjajo z izvajanjem prevozov ali upravljanjem javnega prometa.
Tudi na Nizozemskem podatki kažejo, da avtomobil dominira po številu prevoženih kilometrov, vendar pa kolo in javni potniški promet kažeta boljšo sliko pri številu opravljenih poti. Niels van Oort z Tehniške univerze v Delftu je ob tem poudaril, da “med načini mobilnosti ne bi smelo biti tekmovanja, temveč usklajeno dopolnjevanje”, ki zagotavlja učinkovito in povezano prometno rešitev. Država ima dobro razvito mrežo javnega potniškega prometa, s veliko hitrimi železniškimi in avtobusnimi povezavami in preprostimi prestopi na druge oblike mobilnosti, kar dviguje kvaliteto storitve in izboljšuje potniško izkušnjo.
Povezovanje za boljšo mobilnost
Zanesljiv, hiter, enostaven in udoben javni prevoz je ključnega pomena za privabljanje potnikov in zmanjšanje odvisnosti od osebnih vozil. Nizozemska s svojim uspešnim modelom multimodalnega povezovanja različnih načinov prevoza dokazuje, da je mogoče izboljšati učinkovitost in uporabniško izkušnjo ob zmanjšanju porabe energije in izpustov CO2. Slovenija v zadnjih letih vlaga v izboljšanje javnega potniškega prometa, vendar ostaja še mnogo izzivov, od povečanja ponudbe prevozov in integracije urnikov, prek digitalizacije in prehoda na čistejše vire energije. Ključni poudarek konference je bil na prilagajanju storitev potrebam potnikov in pomenu dobro načrtovane ter med seboj povezane infrastrukture. Kot je poudaril minister Kumer, je javni potniški promet temelj sodobne in pravične družbe, sodelovanje med državami in izmenjava dobrih praks pa lahko pospešita njegovo preobrazb v učinkovito in prijazno storitev.
Vir: SLOGA